2018. január 19, péntek - Sára

2017. December 05. 07:53, kedd | Életmód
Forrás: mti - fotó: illusztráció

Szerves molekulák alkotják a Csurjumov-Geraszimenko üstökösből származó por felét

Szerves molekulák alkotják a 67P/Csurjumov-Geraszimenko üstökösből származó por felét - állapították meg a COSIMA mérőműszer adatait elemző kutatók.

Ez a por a Naprendszer valaha ismert legősibb és szénben leggazdagabb anyagához tartozik, amely születése óta alig változott - írják a szakértők a Royal Astronomical Society Monthly Notices című havilapjában.

A Rosetta űrszonda COSIMA műszere 2014 augusztusától 2016 szeptemberéig vizsgálta a 67P/Csurjumov-Geraszimenko üstököst. A tudósok jelenlegi kutatásukban, amelyhez többek között a göttingeni Max Planck Naprendszerkutató Intézet (MPS) is csatlakozott, minden eddiginél részletesebben elemezték azt, milyen kémiai elemeket tartalmaz az üstökösből származó por - olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

Amikor egy üstökös erősen elliptikus pályáján haladva megközelíti a Napot, aktívvá válik: fagyott gázai elpárolognak, és magukkal rántják az apró porszemcséket a világűrbe.

Ezeknek a szemcséknek a begyűjtése és vizsgálata lehetőséget teremt arra, hogy elemezzék azt az "építőanyagot", amely magát az üstököst alkotja. Ez egyelőre csak nagyon kevés missziónak sikerült.

A Rosetta kutatói különböző méretű porrészecskéket gyűjtöttek be és elemeztek egy nagyjából két éves periódus alatt. A több mint 3500 részecske között a legkisebb mindössze 0,01 milliméteres átmérőjű, a legnagyobb egy milliméteres.

A tanulmány elkészítéséhez a kutatók 30 porszemcse elemzését készítették el. A különböző méretű minták a Rosetta-misszió különböző szakaszaiból származnak.

"Elemzésünk szerint mindegyik porszemcse összetétele nagyon hasonló" - mondta Martin Hilchenbach, a COSIMA-csoport vezetője. A kutatók következtetése szerint az üstökös pora ugyanolyan összetevőkből áll, mint a magja.

A tanulmány szerint az összetevők élén a szerves molekulák állnak, ezek felelősek a szilárd anyag súlyának mintegy 45 százalékáért.

"Az üstökös így a Naprendszer szénben leggazdagabb ismert objektumai közé tartozik" - mondta Oliver Stenzel, az MPS munkatársa, a COSIMA-csapat tagja. A teljes súly másik részét, 55 százalékát ásványi anyagok, többnyire szilikátok alkotják. Meglepő módon szinte kizárólag olyan ásványok,a melyekből hiányzik a víz alkotóelem.

"Természetesen a 67P/Csurjumov-Geraszimenko tartalmaz vizet, mint minden más üstökös is. De mivel az üstökösök szinte minden idejüket a Naprendszer jeges peremén töltik, szinte mindig le vannak fagyva, a fagyott víz pedig nem tud kölcsönhatásra lépni az ásványokkal" - fejtette ki Hilchenbach.

2018. Január 17. 17:34, szerda | Életmód

Az univerzum legrégebbi ismert galaxisáról készült különleges kép

Az univerzum legrégebbi ismert galaxisáról készített különlegesen közeli képeket a Hubble-űrteleszkóp.

2018. Január 17. 13:51, szerda | Életmód

Királyok csatája: ’Magányos Vadász’ a trónkövetelő

250 márkakereskedő, 7 Dark Custom modell, 10 000 egyedi alkatrész, 6000 euró költségkeret, egy Custom King – Battle of the Kings 2018. A Harley-Davidson rangos, nemzetközi motorépítő versenye elstartolt!

2018. Január 17. 07:35, szerda | Életmód

Megtalálta, miként lehet szén-dioxidból műanyagot készíteni

Kanadai tudósoknak sikerült megállapítani azokat a körülményeket, amelyek között a szén-dioxidot, a legrosszabb hírű üvegházhatású gázt a leghatékonyabban át lehet alakítani a műanyagok alapanyagául szolgáló etilénné.

2018. Január 16. 05:00, kedd | Életmód

Európa erdeinek több mint fele eltűnt az elmúlt hatezer évben

Európa erdeinek több mint a fele eltűnt az elmúlt 6000 évben a mezőgazdasági területek iránti megnövekedett igény és a fa tüzelőanyagként való hasznosítása miatt - állapították meg a Plymouth Egyetem kutatói.