Városlista
2024. március 2, szombat - Lujza

Hírek

2013. Október 27. 14:00, vasárnap | Életmód
Forrás: - Zs. -

Segítség, hogy a belső óránk is átálljon

Segítség, hogy a belső óránk is átálljon

Sok ember számára az óraátállítás akár 1-2 hétig tartó kellemetlen közérzettel, fejfájással, csökkent koncentrálóképességgel, figyelmetlenséggel jár

Sok ember számára az óraátállítás akár 1-2 hétig tartó kellemetlen közérzettel, fejfájással, csökkent koncentrálóképességgel, figyelmetlenséggel jár, mivel az ember belső, biológiai óráját nem lehet egy pillanat alatt átállítani. A magyarázata egyszerű, hiszen az alvási ciklus felborul, az ember este nem tud elaludni, reggel pedig kialvatlanul ébred.
A tavaszi óraátállítás utáni három napban jelentősen megnövekszik az infarktusos esetek száma. (Azonban az is elmondható, hogy az őszi visszaállításkor hasonló mértékben csökken.) A tavasszal néhány napig (ami persze egyénenként változó) reggelente az a jellemző, hogy a melatonin termelés még nem állt át, a glükokortikoid-szint is alacsony. A vércukorszint még az alvási időnek megfelelő, ami nem elég a nappali aktivitáshoz. A csecsemők, a gyerekek és az idősek szervezete nehezebben alkalmazkodik az óraátállításhoz. Különösen megterhelő az évi kétszeri óraátállítás az alvászavarokkal küzdő és a szervi betegségekben szenvedő embereknek.

Amíg a belső és külső óra nem kerül összhangba, a következő tünetek léphetnek fel:

  • Fáradtság
  • Ingerültség
  • Étvágytalanság
  • Depresszív hangulat
  • Emésztési problémák
  • Alvászavar
  • Koncentrálóképesség csökkenése
  • A szívfrekvencia ingadozása

Mit tehetünk?
- Ne lustálkodjunk reggel! A szabadban végzett reggeli könnyű futás vagy gyors séta növeli a szerotonin előállítását az agyban, ami elősegíti a megváltozott külső ciklushoz való igazodást.
- Este időben feküdjünk le és teremtsünk nyugodt körülményeket az alváshoz.
- A reggeli sötétségben az erős mesterséges fény alkalmazása meggyorsítja a belső óra fényhez való szinkronizálását.
- Az óraátállítást követő 10 napban legyünk különösen óvatosak és körültekintőek a közlekedésben, és a balesetveszélyes otthoni elfoglaltságokat is kerüljük (például ablakmosás).
- A napsütéses órák számának csökkenése ellenére is töltsünk minél több időt a szabadban.
- Mozogjunk sokat, ezzel is erősítve szívünket és javítva közérzetünket.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Március 02. 12:02, szombat | Életmód

ESET: virtuális emberrablással próbálnak pénzt szerzeni a kiberbűnözők

A mesterséges intelligencia (AI) hangklónozási technológiájával ma már virtuális emberrablást is el tudnak követni az internetes csalók:

2024. Március 02. 11:58, szombat | Életmód

Üdüléssel támogatja a sérült gyermeket nevelő egyszülős családokat az Egyszülős Központ

Üdüléssel támogatja a sérült gyermeket nevelő egyszülős családokat az Egyszülős Központ, mivel ezeknek a szülőknek legfőképpen a feltöltődés, a kikapcsolódás lehetősége hiányzik az életükből

2024. Március 01. 15:27, péntek | Életmód

Nébih: 21 csokoládéízű fehérjepor közül 20 termék nem felelt meg a jelölési előírásoknak

Nem felelt meg maradéktalanul a jelölési előírásoknak 21 csokoládéízű fehérjepor közül 20 termék, probléma akadt még többek között a fehérje-, aminosav- és édesítőszer-tartalommal, valamint a weboldalakon szereplő jelölésekkel i

2024. Március 01. 08:26, péntek | Életmód

Vasárnaptól tartós élelmiszert gyűjtenek a katolikus templomokban

Vasárnap kezdődik és jövő vasárnapig tart a Katolikus Karitász nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtése a katolikus templomokban.