2022. július 7, csütörtök - Appolónia

2020. November 13. 14:05, péntek | Külföld

Napfényben önmagát fertőtlenítő arcmaszkot fejlesztettek amerikai kutatók

A Kaliforniai Egyetem kutatói kifejlesztettek egy különleges pamut arcmaszkot, amely napfénynek kitéve egy óra alatt képes 99,999 százalékban megölni a rárakódott baktériumokat és vírusokat.

Peixin Tang, Gang Sun, Nitin Nitin és kollégái olyan új pamutanyagot akartak létrehozni, amely reaktív oxigénfajokat (ROS - molekuláris oxigénből származó, kémiailag reaktív molekulák) bocsát ki, ha napfénynek teszik ki, megölve az anyag felszínéhez tapadó mikrobákat, miközben mosható, újrafelhasználható és biztonságos használója számára - olvasható az Amerikai Kémiai Társaság közleményében.

A maszkot hordó szermély fertőtlenítheti azt ebédszünetében, ha napfényben tartózkodik, sőt beltéri fények által is hosszabb időt töltve az irodában vagy más épületben, habár ez a napfénynél kevésbé intenzív módja a fertőtlenítésnek.

Az ACS Applied Materials & Interfaces című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmány szerint a kutatók hagyományos pamutanyaghoz 2-dietilaminoetil klorid (DEAE-CI) pozitív töltésű láncait kötötték. Ezt a módosított pamutanyagot megfestették egy negatív töltésű fényérzékenyítő oldatában (egy olyan vegyületben, amely fény hatására kibocsátja a reaktív oxigénfajokat), amelyet erős elektrosztatikus kölcsönhatásban kötöttek a DEAE-láncokhoz.

A kutatók kimutatták, hogy a napfény 60 percen belül megölte az általuk létrehozott anyagra telepített baktériumok 99,999 százalékát, és 30 percen belül semlegesítette a T7 bakteriofágot, egy vírust, amely egyes koronavírusoknál is ellenállóbb a reaktív oxigénfajoknak.

A további tesztelések kimutatták hogy az anyagot legalább tíz alkalommal kézzel ki lehetett mosni, és nem veszítette el antimikrobiális jellegét, ha folyamatosan napfénynek tették ki legalább hét napon át.

A kutatók szerint az anyag ígéretes alapanyag lehet többször használatos antibakteriális/antivirális arcmaszkok és védőruhák készítéséhez.

2022. Július 06. 10:56, szerda | Külföld

Az ivóvíz ésszerű felhasználását kérte a lakosságtól a román vízügyi hatóság

Romániában az ivóvíztartalékok ésszerű felhasználásának szükségességére hívta fel a figyelmet keddi közleményében román országos vízügyi főigazgatóság (ANAR), azt kérve a lakosságtól,

2022. Július 06. 07:00, szerda | Külföld

Több mint 130 bűnözőt tartóztattak le Európában gyermekkereskedelem miatt

Gyerekkereskedelem alapos gyanújával több mint 130 embert tartóztattak le, és 60 további gyanúsítottat azonosítottak Európában - közölte az Európai Unió rendőrségi együttműködési szervezete (Europol) kedden.

2022. Július 05. 17:05, kedd | Külföld

Az EP jóváhagyta az euró horvátországi bevezetését

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén támogatta, hogy Horvátország huszadik országként csatlakozzon az euróövezethez január elsején - közölte az uniós parlament kedden.

2022. Július 05. 06:00, kedd | Külföld