Városlista
2024. április 27, szombat - Zita

Hírek

2016. Július 16. 14:00, szombat | Helyi
Forrás: vezess.hu

Mire figyeljünk, ha Horvátországba megyünk autóval?

Mire figyeljünk, ha Horvátországba megyünk autóval?

Ha lehet, ne szombaton menjünk-jöjjünk!

Az autópálya és az üzemanyag drága, traffipax csak a mellékutakon, pénteken tök üresek, szombaton nagyon zsúfoltak a tranzitutak. Egy nyaralás friss tapasztalatai.

Két család, öt gyerek, két autóval, odafelé konvojban, visszafelé külön-külön, péntek, illetve szombat délután: nemrég tértünk haza egy nagy közös nyaralásból, Dalmácia közepéről. Persze nemcsak mi voltunk az úton, hanem temérdek másik nyaraló is. A békés, nyugis horvát tengerpart vonzereje ugyancsak megugrott a távolabbi EU-s országok nyaralói számára is, amióta az Iszlám Állam és hasonlók előszeretettel robbantgatnak Észak-Afrikában és a nyugat-európai államok nagyvárosaiban. Ezzel együtt a forgalom még nyár derekán is elviselhető, pláne, ha betartjuk az első szabályt:

NE SZOMBATON UTAZZUNK!

A legtöbb kempingben, hotelben, apartmanházban valamiért hagyományosan szombaton van a legtöbb úgynevezett turnusváltás, ezen a napon érkezik az új, friss, fehér hústömeg és indul haza a ropogósra sült régi. Mutatom képen is, miért érdemes nem szombaton menni:

Hazafelé tartva, már Zágráb után a sztrádán, este hat után. Érzékelhető, mekkora a forgalom, ugye?

Hazafelé a sógorék ráhúztak egy napot, ők már szombaton jöttek. Nem egyszer állóra kellett fékezniük, a sűrű forgalom miatt az amúgy 100-as jelzés helyett 80-as limit volt az alagutak előtt, alagutakban, Zágráb előtt pedig egy másfél-két órás dugóba kellett beállniuk. Azaz kellett volna, ha a sógornak nem lett volna egy tuti tippje, amit én most a Vezess olvasóinak is elárulok:

ZÁGRÁBNÁL ÁLLJ A BANKKÁRTYÁS FIZETŐS SORBA!

Hazafelé tartva már 3-4 kilométerrel a zágrábi fizetőkapu előtt tábla jelzi, hogy a bankkártyával fizetni szándékozók hol térjenek le a sztráda mellett futó szervizútra. Itt sosincs dugó, felemelő érzés az álló sor mellett 100-zal elhúzni a kártyás fizetőkapuig – arról nem is beszélve, hogy kártyával fizetve jellemzően jobb árfolyamon számolja el a bank a felhajtás helyétől függően akár 222 kunás (Ploce-Zágráb) díjat, mintha forinttal vásárolt kápét adnánk oda a kapunál.

A fizetőkapu nem-szombaton csak egy stop-and-go, szombaton esetleg másfél óra araszolás a hőségben. Vagy több.

A SZTRÁDA DRÁGA LESZ!

Az étel-ital-vécépapír és hasonlók ára is évek óta követi a növekvő turisztikai érdeklődést. A helyi pénz, a kuna árfolyama pedig a forinthoz képest erősödőben van, így számunkra különösen érezhető, hogy egyre drágább minden. Hogy mást ne mondjak, 4-5 éve még 30-35 forintos kunából kellett hatot-hetet adni egy gombóc fagyiért (ami Horvátországban hagyományosan két gombóc vagy egy brutál nagy kenet), most viszont 8 kuna az alapár, de a frekventáltabb helyeken 9-et is elkérnek simán – miközben a kunát kb. 43 forintért adja ki az automata a magyar számláról, vagy 48-ért a nagyáruházi pénzváltó (június első hetében legalábbis ennyi volt az eladási árfolyam).

Ezt el kell fogadni a tenger és a napsütés áraként – ahogy a sztrádadíjat is. Letenyétől Zágrábig 42 kuna a díj (kb. 1900 forint), Zágrábtól pedig, attól függően, hova megyünk, jön az igazi kopasztás. Zadarig 121 kuna (kb. 5500 forint) a díj kb. 260 km-re, ami egy takarékos dízel kocsinál könnyen drágább lehet, mint az üzemanyag erre a szakaszra! A pontos autópályadíjakon itt lehet szörnyülködni.

TANKOLJUNK MEG ALAPOSAN OTTHON!

Pár órája tankoltam egy hazai kútnál kb. 330 forintért gázolajat. Ehhez képest Horvátországban:

Országút melletti kút: kb. 405 Ft a 95-ös, 380 a gázolaj

10-20 lipával, 5-10 forinttal drágább csak a sztrádán az üzemanyag, mint a faluvégen: 9,20 kuna a 95-ös, 8,54 a gázolaj ennél a pályás INA kútnál (415-385 forint)

Ha még itthon megtankolunk, 40 literen lehet keresni 2-3 ezer forintot.

Érdemes persze amúgy is odafigyelni, hogy maradjon pénz fagyira, a drága sztráda, benzin, gázolaj mellé ne fizessük ki feleslegesen büntetésre a nyaralási büdzsét. Ennek alapvető feltétele, hogy

AZ ORSZÁGUTAKON NE SZÁGULDOZZUNK!

Az autópályán összesen oda-vissza egy darab rendőrautót és egy darab rendőrmotorost láttunk, de ők sem mértek, csak álldogáltak a sztráda mellett, valami kirívóan durva vadbaromra várva. Nem egy zágrábi, spliti rendszámú autó, de sok német, osztrák, svájci nyaraló is simán végigtolja a tengerig 150-180 tempomattal szívfájdalom nélkül, láthatóan nem félnek a traffitól, a rutinos autósok a horvát Autobahnon.

Ellenben ahogy letértünk a pályáról, a még magyar túlszabályozáshoz képest is durván sok 50-es, 60-as tábla hatálya alatt sorra találtuk meg a traffizós rendőröket. A bírság hivatalos források szerint általában 3-400 kuna, 15-20 ezer forint (akinek van saját tapasztalata, hogy mennyit kér a horvát rendőr, ne habozzon megírni nekünk a vezess kukac vezess pont hu-ra, köszönjük).

Ja, tényleg: a traffipaxdetektor (tehát nemcsak a zavaró, mint nálunk, hanem már a jelző is) szigorúan tiltott dolog Horvátországban. Még kikapcsolt állapotban sem lehet ott a kocsiban; erre érdemes figyelni, főleg, ha valakinek mégoly jó szándékkal használt, beépített, parkolóradarnak hazudott cucca is van a kocsiban.

VIGYÁZZUNK A MOTOROSOKRA!

Az utakon a legfőbb ön- és közveszélyforrás nyáron a temérdek strandpapucsos, bukósisak nélküli horvát motoros és robogós. Nagyon bátrak és nagyon öntudatosak, és nem is mindig színjózanok: a kocsmából pár sör után kilépő és robogóra pattanó horvát vagány a kistelepüléseken a nap bármely szakában legalább olyan tipikus jelenség, mint nálunk a Csepelre záróra után feltekergőző józsibácsi. Szóval érdemes vigyázni rájuk, velük.

ÓVAKODJ A CÉBÉS LENGYELEKTŐL!

A sok agresszív helyi BMW-s, a magát végre az otthoni 120-as limit után lelkesen kiélő svájci mercis, a sok nyaralni induló céges octaviás vagy jettás, esetleg passatos magyar, cseh, szlovák, nagyon-nagyon siető középmenedzser és az agyonterhelt X5-ösben, Q7-esben időnként elalvó lakókocsis német nagypapa mellett talán a legalattomosabb veszélyforrás a horvát sztrádákon a kis konvojban autózó cébés lengyel nyaraló. Általában 2-3 kocsi megy szorosan egymás után, az egyik sokszor kisbusz (ritkán Transporter, gyakrabban Vivaro vagy Trafic), és mindegyik tetején ott lengedezik a CB-antenna.

Nem mennek gyorsan, inkább kicsivel a 130-as limit alatt, 120-125 körül, de mivel folyamatosan egymással dumálnak rádión, nem érnek rá odafigyelni a forgalomra. Ezért, amikor utolérnek egy kamiont, gyakran index nélkül lendülnek be a belső sávba – és a második-harmadik konvojtag még váratlanabbul követi mintegy automatikusan az elöl haladót. Na most ha ilyenkor az ember akár csak egy szolid GPS-szerinti 130-cal érkezik a belsőben, simán elé, vagy akár oldalról nekihúzzák a cébés lengyelek a kocsit. Figyeljünk a hosszú antennákra!

Óvakodj a cébés lengyelektől, álmosan vánszorognak, de tükörbe alig nézve váltogatják a sávokat a sztrádán, szoros konvojban

És végül pár nem túl ismert helyi KRESZ-szabály, amit ugyan a kutya sem figyel szezonban tapasztalataim szerint, de azért érdemes betartani:

  • az első ülésen csak 2 év alatti vagy 12 év feletti gyerek utazhat, előbbi kötelezően menetiránnyal szembefordított hordozóban
  • hátul 5 éves korig kötelező a gyerekülés
  • az út szélén szerelve, pakolva kötelező a láthatósági mellény használata, a kocsiban legalább egy mellénynek kell lenni
  • a nemzetközi zöldkártya nem kötelező, de jobb, ha van
  • utánfutóval, lakókocsival autópályán 90, országúton 80 km/h a limit (amúgy ugyanaz van, mint nálunk: 130-110-90-50)
  • 24 évnél fiatalabbak és 2 évnél frissebb jogsisok számára alacsonyabbak a sebességhatárok (120 sztrádán, 80 országúton)
  • a fenti sofőrök számára alkoholtilalom is érvényes, a többiek 0,5 ezrelékig tölthetik magukat vezetés előtt, de balesetben nagyon durván súlyosbító körülmény az ittasság
  • kölcsönautóval, céges autóval utazáskor kell lenni meghatalmazásnak a kocsiban, az sem árt, ha német vagy angol fordítás is van hozzá
  • vadkempingezni tilos, és vadkempingezésnek számít akár az útszéli parkolóban a kocsiban vagy lakókocsiban alvás is. A bírság 2000-15 000 kuna, vagyis kb. 90-700 ezer forint!
  • aki még szeretne parázni indulás előtt, itt talál hasznos infókat magyarul.

De inkább ne parázzon senki, menjen, ha teheti, a horvát tengerpart gyönyörű, a víz csodás, és még a magamfajta autóbuzi is talál álmélkodni valót, ha már beleunt a pálmafákba meg kis öblökbe.

Címkék: Horvátország, utazás

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 27. 08:39, szombat | Helyi

Szép eredményeket értek el a batthyanyisok a Platán Futáson

2024. április 25-én rendezte meg a Kiskunfélegyházi Platán Utcai Általános Iskola a XI. Platán Futás elnevezésű utcai futóversenyét a 6-14 éves tanulók számára.

2024. Április 27. 08:20, szombat | Helyi

Természetismereti versenyen jeleskedtek a platánosok

Kistérségi Természetismereti Versenyt szervezett a Tiszaalpári Árpád Fejedelem Általános Iskola.

2024. Április 27. 08:00, szombat | Helyi

Fenntarthatósági témahét a Batthyányban

A fenntarthatósági témahét keretein belül az alsó tagozat színes programokon vett részt iskolai kereteken belül.

2024. Április 26. 20:25, péntek | Helyi

Tavaszi virágünnep Kiskunfélegyházán

Ne feledje! Holnap (április 27-én) dísznövény- és kézműves vásárral, valamint kulturális programokkal egybekötött tavaszi virágünnepre várják az Érdeklődőket Hattyúház előtti sétánytól egészen a Béke-térig.