Városlista
2022. október 6, csütörtök - Renáta

Hírek

2015. Augusztus 27. 11:41, csütörtök | Bulvár
Forrás: webmd.com

Mentális egészségünk kulcsa is az étrend lenne?

Mentális egészségünk kulcsa is az étrend lenne?

Lehetséges, hogy az étrend, amit követünk, hatással van az elménk állapotára is? Ezt az érdekes kérdést vizsgálták meg amerikai tudósok.

A legtöbb kutatás arra a következtetésre jutott, hogy az étrend nemcsak a fizikai, hanem a mentális egészség megőrzésében is fontos szerepet játszik.

Arra már rég felfigyeltek a szakemberek, hogy egyes étrend-kiegészítők, mint például az omega-3 zsírsavak segíthetnek az agy fejlődésében, a gondolkodásban és hozzájárulhatnak a kiegyensúlyozott hangulathoz is. Ezt már tudjuk. Azóta azonban még több kutatást végeztek, amelyek egyre inkább azt sugallják, hogy komolyabb kapcsolat van az étrendünk és a gyakori mentális problémák (depresszió, demencia, stressz) között, mint gondoltuk.

Az összefüggést nemcsak felnőtteknél, hanem gyerekek esetében is megfigyelték. A rossz minőségű étrend akár 80%-kal is megnövelheti a depresszió esélyét a tinédzsereknél. A felnőtt amerikaiak esetében az előrejelzések szerint 2020-ra a szívbetegségek után a depresszió lesz a munkaképtelenség vezető okozója.

Minden jel arra mutat, hogy a pszichológusoknak és pszichiátereknek sokkal összetettebb feladatuk lehet a jövőben, hiszen egy-egy beteg mentális tünetein lehet, hogy a megfelelő diétával segíthetnek a leginkább. Lehet, hogy azon a bizonyos kanapén a „Hogy érzi ma magát?” kérdést felváltja majd, a „Mit evett vacsorára?”, és jogos lesz az érdeklődésük.

Mely tápanyagok játszanak szerepet pszichés egészségünkben?

Néhány ásványi anyag és vitamin, ami segíthet a mentális betegségek elkerülésében:

B-vitaminok: B12-vitamin hiánya esetén magasabb lehet a depresszió és a demencia esélye, a folátok hiánya tartósan rossz hangulatot eredményezhet.

Vas: szintén a depresszió egyik kiváltó oka lehet a vashiány.

Omega-3: Hiánya a memória és a gondolkodás képességének romlásához vezethet; valószínűleg a hangulatingadozásban is közre játszhat.

Cink: Ez az ásványi anyag segít a testnek a stresszt kordában tartani.

A kutatók szerint a pre- és probiotikumok, melyek például a kefirben, a savanyú káposztában és a joghurtban találhatóak szintén segíthetnek a stressz, az idegesség és a depresszió megelőzésében.

A tengeri halak, mint például a makréla vagy a lazac omega-3 zsírsavat, B12-tőt, cinket és szelént is tartalmaznak, amelyek mind jótékony hatással lehetnek az agyra. Ezért is fontos, hogy hetente többször fogyasszunk halat.

Sajnos a tipikus magyar étrend nem olyan gazdag ezekben a tápanyagokban, de egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk mind a fizikai, mind a pszichés egészségünkért. Reméljük, hogy hamarosan a pszichológusok oktatása is kiegészül az új kutatási eredményekkel, és nemcsak megfelelő gyógyszert, hanem megfelelő diétát is tudnak majd javasolni.

Ezek érdekelhetnek még

2022. Október 05. 08:36, szerda | Bulvár

Ismét Budapestre jön a Depeche Mode

A koncertnek a Puskás Aréna ad otthont jövő nyáron.

2022. Szeptember 28. 10:57, szerda | Bulvár

Puskás-Dallos Peti ezt reméli a 2042-es évtől

2022. Szeptember 19. 08:03, hétfő | Bulvár

Eljegyezték az Operettszínház balerináját, aki egy budapesti házomlásnál sérült meg súlyosan

Eljegyezték Tóth Nikolettet, a Budapesti Operettszínház balerináját, aki nyáron szenvedett súlyos sérüléseket a fővárosban, miután az Aradi utca és Jókai utca sarkán a homlokzati fal és tetőszerkezet elemei hullottak az utcára.

2022. Szeptember 11. 15:01, vasárnap | Bulvár

Kiemelték a Dunából az elsüllyedt Teslát

A nagy értékű gépkocsi még kedden csúszott a folyóba a tököli komplehajtónál.