Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2012. Február 05. 14:49, vasárnap | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Malévesek búcsúja

Malévesek búcsúja

Este már visszavitték a Malév lízingelt Boeing repülőgépeit az írországi Shannonba.

Nem sokkal este 10 óra után, 3 órával a felszállást követően landolt az első Malév-gép az írországi Shannon repülőterén – derül ki a flightradar24.com online radarképén. Közben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára bejelentette, hogy a tárca vizsgálja egy budapesti központú légitársaság megalakításának lehetőségét.

Völner Pál azt mondta: az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malévet pedig várhatóan felszámolják. Az a további tárgyalásoktól függ, hogy az állam beszáll-e egy új légitársaságba. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken reggel azt mondta a Magyar Rádióban, hogy nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.

Az első két lizíngelt gép nem sokkal este 7 óra előtt indul el, az első, amelyik felszállt, a HA-LOU lajstromjelű volt, amely a flottában egyedülálló, oneworld festéssel rendelkezik. Az úgynevezett közelkörzeti légiirányítónak a pilóta a bejelentkezést követően azt mondta: „indul a fekete sereg”. A gép, miután megtett egy iskolakört, pár méterrel a repülőtér fölött áthúzott és repülős szokások szerint „elköszönt” az eddigi bázisául szolgáló repülőtértől. A pilóta megköszönte a légiforgalmi irányítónak az évtizedes munkát, és azt mondta: „reméljük, lesz még Malév hívójel az éterben”.

A Malév megszűnése az államot is nehéz helyzetbe hozhatja a Budapest Airporton keresztül, így újabb százmilliárdos kockázat jelent meg a költségvetés körül.A repülőtér privatizációs szerződésében ugyanis van egy kitétel, miszerint a Malév leállása esetén a jelentős forgalom kiesés miatt 1,5 milliárd eurós, vagyis nagyjából 450 milliárd forintos fizetési kötelezettsége van az államnak a repülőteret üzemeltető cég felé.

Egyes szakértők szerint a nemzeti légitársaság leállásával megszűnhet a Malév tiltott állami támogatása miatt az Európai Unió által előírt visszafizetési kötelezettség. Az Európai Bizottság gyakorlata alapján nagy valószínűséggel a bizottság elfogadja a Malév jelenlegi helyzetét, és eltekint attól, hogy a magyar állam visszafizettesse a légitársasággal, illetve a légitársaság visszafizesse a tiltott állami támogatást. A korábbi tájékoztatás szerint ennek összege 70-100 milliárd forint körül lenne. A szakértő véleményét arra alapozza, hogy a tevékenység beszüntetésével a tiltott állami támogatásban részesített piaci szereplő kikerült a piacról, így a bizottság úgy ítélheti meg, hogy helyreállt a piaci verseny.

A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt –közölte Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Pénteken 51 járatot töröltek. A Malév-leállás miatt a Budapest Airport még korainak tartotta számszerűsíteni az anyagi kiesést.

Közben az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult helyzetet. A testület közlekedési szóvivője a legfontosabbnak azt nevezte, hogy az érintett utasok számára érvényesítsék az uniós szabályokban előírt rendelkezéseket és jogaikat tiszteletben tartsák.

A Malév dolgozói a januári fizetésüket mindenképpen megkapják. Egyelőre állományban maradnak, de az nem dőlt el, hogy jövő héten be kell-e menniük dolgozni. Egyelőre a kárfelmérés indult el. A Külügyminisztériumnak egyelőre még becsült adatai sincsenek arról, mekkora plusz költséget okozott a Malév leállása.

Közben beindult a piacfelosztás. A Wizz Air bejelentette, hogy 66 százalékkal bővíti kapacitásait Budapestről, az utasok száma 50 százalékkal bővül, a jelenlegi 3 helyett 5 repülőgéppel közlekednek, és új célállomásokra indulnak, az első Bukarest lesz. A Travel Service is bejelentette, hogy május elsejétől menetrendszerinti járatokat indít Budapestről. A Brussels Airlines munkanapokon napi három közvetlen járatot közlekedtet Budapest és Brüsszel között. A Ryanair a Malév leállását követően Budapestre telepíti 4 Boeing gépét, két héten belül megnyitja budapesti bázisát, ahonnan 31 útvonalra kínál jegyeket. Az ír légitársaság vezérigazgató-helyettese bejelentette azt is, hogy várják a korábbi Malév dolgozók jelentkezését. A Ryanair januárban jelentette be, hogy visszatér Budapestre, akkor 5 új útvonalat terveztek. A Malév leállása miatt azonban a kapacitások növelése mellett döntöttek. A cégnek jelenleg 700 munkavállalója van, de a volt Malévosok átvételével 2000 munkahelyet tudnak megmenteni.

Az utazási irodáknak a Malév-jegyekre szóló foglalásokat átfoglalni, törölni, jegyet módosítani és visszatéríteni nincs jogosultságuk. Az utasok csak újonnan megváltott, más légitársaságok járataira szóló jegyekkel utazhatnak. Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivője azt mondta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség olyan közleményt tett közzé, amellyel a továbbiakban nem engedélyezi az irodáknak a repülőjegyek visszatérítését és cseréjét. Az utazási irodák azon az állásponton vannak, hogy a Malév leállásával előre nem látható esemény, vagyis vis maior történt, amelyért egyik fél sem felelős, ezért az utazási szerződés megszűnt.

Közben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kiadott egy közleményt, amiben azt írják, hogy a kártalanítás és segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a MALÉV menetrend szerinti járatainak leállását megelőzően vásárolták meg, és akiknek az érvényes menetjegye a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján, valamint azt követően 3 naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Vagy, akik a MALÉV menetrend szerinti járatának leállása napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszafelé útra 2012. február 29-ig érvényes MALÉV jeggyel rendelkeznek. A kártérítési igényeket március 31-ig lehet benyújtani.

Bár a Malév hibájából meghiúsult utazások után - és a csőd miatti leállás ilyen - elvileg nem fizet a biztosító, az Európai Utazási Biztosító úgy döntött, hogy a stornobiztosítások teljes összegét visszatéríti, ha az utas kárát korábban nem térítették meg, vagy a jegyét nem használta fel átfoglalással. A külföldön rekedt utasok utasbiztosítását pedig legkésőbb február 6. délelőtt tíz óráig meghosszabbítja. Közben a Légiközlekedési Dolgozók Egyesült Szakszervezetének elnöke szerint a Malév vezetése nem tájékoztatta megfelelően sem az utasokat, sem a dolgozókat a péntek reggeli leállásról.

A Magyar Bankszövetség alelnöke szerint először a Malévhez kell elmenniük azoknak a pórul járt utasoknak, akik bankkártyával már megvették a repülőjegyüket, de nem tudtak elutazni a légitársaság leállása miatt. A Visa International a magyarországi pr-cégén keresztül azt közölte, hogy 'azok az utasok, akik Visa betéti vagy hitelkártyával vásárolták repülőjegyüket, a kártyakibocsátó bankhoz fordulhatnak pénz-visszatérítési kérelmükkel a szolgáltatás nem teljesítésére hivatkozva'.

A Malév leállása miatt csak átmeneti visszaesésre számít a Magyar Turizmus Zrt. Jelezték, hogy tárgyalásokat folytatnak a kormányzati illetékesekkel, a Budapest Airporttal, több légitársasággal és a szakmai szervezetekkel annak érdekében, hogy a Malév leállásával összefüggő járattörlések ne okozzanak komoly fennakadást a Magyarországra irányuló beutazó forgalomban.


OrientPress Hírügynökség

Címkék: malév

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 18. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során