2022. május 17, kedd - Paszkál

2017. Október 03. 13:37, kedd | Külföld
Forrás: mti

Könnyből fakasztottak elektromosságot ír kutatók

Ír tudósok felfedezték, hogy a könnyben és a tojásfehérjében lévő fehérje nyomás hatására képes elektromosságot létrehozni.

A Limericki Egyetem Bernal Intézetének kutatói megfigyelték, hogy a lizozim fehérje, amely megtalálható a tojásban, az emberi testnedvekben - mint a könny vagy a nyál - elektromosságot hoz létre, ha nyomás alá helyezik.

Ez a folyamat, a piezoelektromosság már régóta ismert a tudósok körében. Ez egy olyan fizikai jelenség, amelynek során bizonyos anyagokon, mint például a kvarckristály
összenyomás hatására elektromos töltésszétválasztás lép fel, a mechanikai feszültségváltozás elektromos feszültséget hoz létre, sőt a jelenség megfordítható.

Az ilyen piezoelektromos anyagokat már számos alkalmazásban felhasználják, mobiltelefonokban rezgés- és hangtovábbításra vagy a mélytengeri szonárokban, ultrahangkészülékekben. A csontról, az ínről és a fáról régóta köztudott, hogy piezoelektromossággal bír.

"Miközben a piezoelektormosságot széles körben felhasználjuk, azt nem kutatták, hogy ez a bizonyos fehérje is képes elektromosságot létrehozni. A lizozim kristályban a piezoelektromosság mértéke jelentős. Ugyanolyan, mint a kvarcé. De mert ez egy biológiai anyag, ezért nem mérgező, és számos új területen lehet alkalamazni" - idézte Aimee Stapletont, az Applied Physics Letters tudományos folyóiratban megjelent kutatás vezető szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Természetes forrásokból könnyű előállítani lizozim fehérje kristályokat. A kristály pontos szerkezete 1965 óta ismert. Ez a második fehérje szerkezet és az első enzim szerkezet, amelyet feltártak kutatók. De mi vagyunk az elsők, akik kimutattuk a piezoelektromosságot a lizozim esetében" - tette hozzá Tewfik Soulmine professzor, a tanulmány társszerzője.

A felfedezéssel szélesedhet a piezoelektromosság használata, a jövőben alkalmazható lesz a gyógyszerkibocsátásra a testben oly módon, hogy a lizozimot fiziológiai pumpaként használják, amely a környezetéből gyűjt energiát. Mivel biokompatibilis és piezoelektromos, alternatívája lehet a hagyományos piezoelektromos energiatermelőknek, amelyek közül sokban mérgező anyagok, mint például ólom van.

2022. Május 17. 14:07, kedd | Külföld

Növekszik a migrációs nyomás az EU külső határain

Valamennyi migrációs útvonalon emelkedik az Európába irányuló illegális határátlépések száma, a migrációs nyomás legjelentősebb növekedését az Európai Unió Fehéroroszországgal közös határán, a nyugat-balkáni,

2022. Május 17. 12:02, kedd | Külföld

A fertőzöttek száma 522 millió, a halálos áldozatoké 6,265 millió a világon

A világon 522 008 877 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma pedig 6 265 642 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem kedd reggeli adatai alapján.

2022. Május 17. 09:37, kedd | Külföld

Borrell: nincs megegyezés az újabb szankciókról

Nem született megegyezés az Oroszországgal szemben bevezetni tervezett hatodik, az olajszállítást is magában foglaló európai uniós szankciós csomagról, az intenzív tárgyalások folytatódnak

2022. Május 16. 14:07, hétfő | Külföld

Majdnem száz belgrádi iskolában volt bombariadó

Majdnem száz belgrádi általános- és középiskolában volt bombariadó hétfő reggel - közölte a szerbiai oktatási minisztérium.