Hírek
2011. December 14. 14:47, szerda |
Belföld
Forrás: mno.hu/MTI
Kerékpározással csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátást?
![Kerékpározással csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátást?](/external/image_cache/e/1/4/e142bc13c0e0de0e867f6d651f6cd5d4.jpg)
A kerékpározás kulcsszerepet tölthet be az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében – véli az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) legfrissebb tanulmánya.
Amely szerint csupán technológiai újításokkal és hatékonyságnöveléssel nem tarthatók a témára vonatkozó európai uniós célkitűzések.
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának uniós szintű csökkentésére vonatkozó terveket egyre többen kezelik fenntartásokkal, mivel az eddigi eredmények jócskán elmaradnak a vállalásoktól. A jelenlegi adatok szerint csupán technikai fejlesztésekkel az EU nem tudja teljesíteni a közlekedési szektor kibocsátásának 60 százalékos csökkentését 2050-re – vélik a szakemberek.
Az MTI-hez a Magyar Kerékpárosklub által kedden eljuttatott tanulmány számszerűsíti a kerékpározás által megtakarítható kibocsátást és összehasonlítja azt más közlekedési módokéval. Figyelembe véve a kerékpárhasználathoz köthető gyártási és karbantartási tényezőket, valamint az üzemanyagigényt, a kerékpározás kibocsátása még a tizede sincs a személygépkocsikénak. A személygépjárművek, buszok, elektromos rásegítésű kerékpárok és hagyományos kerékpárok összehasonlításával vizsgálták, hogyan segítheti a kerékpározás a 2050-es uniós célok elérését a közlekedésből fakadó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése terén.
A tanulmány szerint ha minden EU-s állampolgár annyit kerékpározna, mint a dánok 2000-ben (átlagosan naponta 2,6 kilométert), azzal a közlekedési szektorban kitűzött kibocsátáscsökkentés több mint negyedét tudná teljesíteni az unió. „Kerékpározzunk napi öt kilométert és akkor elérjük a kitűzött cél 50 százalékát” – mondja Benoit Blondel, az ECF környezeti és egészségügyi szakembere, a tanulmány szerzője. Hozzátette: „A kerékpározásban rejlő lehetőség a célok elérésének segítésében óriási, ráadásul nagyon kevés ráfordítást igényel. Sokkal olcsóbb elérni azt, hogy többen kerékpározzanak, mint azt, hogy több elektromos autó legyen az utakon.”
A tanulmány megerősíti az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legújabb becslését, miszerint a technikai és üzemanyag-hatékonysági fejlesztések önmagukban nem elegendőek a közlekedési szektorban kitűzött 60 százalékos kibocsátáscsökkentés eléréséhez. A hatékonyságjavító intézkedések kombinációja (például a járművek hatékonyabb használata, alacsonyabb szénintenzitású üzemanyagok, a közlekedési rendszer hatékonyabb használata) csupán 20 százalékos csökkentést eredményez 2050-ig az 1990-es adatokhoz képest.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Július 26. 09:28, péntek | Belföld
Két üstököst fedezett fel egy magyar csillagász júliusban
Júliusban két új üstököst is felfedezett Sárneczky Krisztián kutatásvezető csillagász, a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Piszkéstetői Obszervatóriumában.
2024. Július 26. 09:27, péntek | Belföld
Befejeződött a nyári aratás
Budapest, 2024. július 25., csütörtök (MTI) - Néhány kisebb terület kivételével július 24-ig véget ért a nyári aratás, amelyet érdemben hátráltató körülmény idén nem befolyásolt.
2024. Július 26. 07:45, péntek | Belföld
Német dízelmozdonyokat bérel a MÁV-Volán-csoport
A MÁV-Volán-csoport egy svéd lízingcégtől bérel dízelmozdonyokat, az első német Henschel dízelmozdony még júliusban megérkezik, és az év végéig további 14 vontatójármű állhat forgalomba
2024. Július 25. 07:44, csütörtök | Belföld
KSH: a bruttó átlagkereset 652 ezer forint volt 2024. májusban
Idén májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 652 000 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 448 700 forint volt.