Városlista
2024. április 28, vasárnap - Valéria

Hírek

2016. Március 19. 13:00, szombat | Helyi
Forrás: HVG

Hiába pesszimista, így válhat mégis optimistává

Hiába pesszimista, így válhat mégis optimistává

Születésünkkor egy papírlap vagyunk, melyen előre beírva hol mondatkezdő betűk, hol üres sorok, hol félig befejezett mondatok láthatók.

Vajon mennyire kitöltött sor, hogy optimista vagy pesszimista ember lesz-e belőlünk? Jó hír, hogy ha erősen akarjuk és teszünk érte, pesszimizmusunk megszelídíthető.

A legmerészebb becslések szerint is legalább a személyiségünk fele nem örökletes, hanem tapasztalataink által íródik. Az örökletes hajlam sincs kőbe vésve, ám erős ellenállással kell szembeúsznunk, ha ki akarunk térni előle. Az elmúlt évtizedek kutatásai szerint nincs egyértelműen génjeinkbe kódolva, hogy optimista vagy pesszimista szemmel tekintünk a világra, közvetetten azonban örökségül kapjuk ezt a szemüveget.

Pszichológiai szempontból az optimizmus egy gondolkodási keret, működésmód, melynek tartópillérét a személyes énerőnkbe vetett hit alkotja. Nem tagadja a kellemetlen érzések létezését vagy a kudarcok kockázatát. Az optimista ember két lábbal a földön állva hisz abban, hogy képes lesz megbirkózni a nehézségekkel az életében, és – lehetőségeihez mérten – a legtöbbet fogja kihozni belőlük. Az optimisták nem többek és nem kevesebbek, mint a pesszimisták, ám van egy lényeges különbség közöttük: életük történéseit más logika mentén értelmezik.

Nem születünk pesszimistának, sőt ez a tulajdonságunk nem is fakad közvetlenül a valóságból. Mindannyian ismerünk a jég hátán is megélő optimistákat és jó dolgukban is mélabús pesszimistákat. A pesszimizmus csupán a valóság egyfajta értelmezése. Az amerikai Martin Seligman, a pozitív pszichológia úttörője szerint a dolgok okaira vonatkozó „értelmező stílusunk” gyermekkorunkban alakul ki, mégpedig a számunkra fontos személyekkel átélt tapasztalatokon keresztül.

Szüleink, tanáraink gondolkodásmódja saját életük történéseiről, illetve velünk kapcsolatos kritizálási stílusa valósággal belénk ivódik indirekt tanulási folyamatok következtében. Például kisiskoláskorban a rossz jegyeket a képességek hiányára visszavezető tanár, vagy az önmagát rendszerint fennhangon szidó szülő („Milyen ostoba vagyok!”) egyaránt pesszimista értelmezést tanít a gyereknek.

Az optimisták gondolkodása három dimenzióban tér el a pesszimistákétól, amikor magyarázatot adnak egy velük történt jó vagy rossz eseményre: az okok állandósága (állandó vagy ideiglenes), hatómezeje (specifikus vagy általános) és helye (személyes vagy külső) mentén.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 27. 08:39, szombat | Helyi

Szép eredményeket értek el a batthyanyisok a Platán Futáson

2024. április 25-én rendezte meg a Kiskunfélegyházi Platán Utcai Általános Iskola a XI. Platán Futás elnevezésű utcai futóversenyét a 6-14 éves tanulók számára.

2024. Április 27. 08:20, szombat | Helyi

Természetismereti versenyen jeleskedtek a platánosok

Kistérségi Természetismereti Versenyt szervezett a Tiszaalpári Árpád Fejedelem Általános Iskola.

2024. Április 27. 08:00, szombat | Helyi

Fenntarthatósági témahét a Batthyányban

A fenntarthatósági témahét keretein belül az alsó tagozat színes programokon vett részt iskolai kereteken belül.

2024. Április 26. 20:25, péntek | Helyi

Tavaszi virágünnep Kiskunfélegyházán

Ne feledje! Holnap (április 27-én) dísznövény- és kézműves vásárral, valamint kulturális programokkal egybekötött tavaszi virágünnepre várják az Érdeklődőket Hattyúház előtti sétánytól egészen a Béke-térig.