Városlista
2020. július 9, csütörtök - Lukrécia

Hírek

2020. Január 18. 09:49, szombat | Helyi
Forrás: hirado.hu

Futás a mínuszokban – Mire figyeljenek a szabadban sportolók?

Futás a mínuszokban – Mire figyeljenek a szabadban sportolók?

A szabadban végzett testmozgásról télen sem kell lemondanunk néhány egyszerű szabály betartásával, melyek az egészségünk megőrzésében segítenek.

„Fontos, mielőtt kimegyünk a hidegbe, megfelelően felkészíteni izomzatunkat a futásra. Ezt legkönnyebben nyújtó gyakorlatokkal tehetjük meg, a hideg miatt a szokásosnál intenzívebb nyújtás szükséges” – mondta el a hirado.hu-nak Elek Emil Miklós ortopéd szakorvos-gerincgyógyász.

A bemelegítéskor ügyelni kell arra, hogy ne izzadjunk le, nedves ruhában ugyanis nem tanácsos elhagyni otthonunkat, mert árthatunk vele egészségünknek. A megfelelően bemelegített izomzat mellett szintén lényeges a réteges öltözködés. A téli hónapokban az amatőr futóknak célszerűbb egyenletes, kicsit lassabb tempóban futniuk, kellő edzettségi szint esetén azonban a gyorsabb, sprintszerű futásról sem kell lemondanunk – tette hozzá az ortopéd szakorvos.

A hideg ne legyen akadály

A hideg ellenére, és még akkor is, ha a hőmérő mínuszokat mutat, nyugodtan ki lehet menni a szabadba sportolni. Ha megfelelően felöltözik az ember, elkerülhető a megfázás vagy más megbetegedés. Fejünkre érdemes külön sportolási célra kifejlesztett sapkát húzni, ebbe ugyanis kevésbé izzadunk bele.

Ne hanyagoljuk el az aláöltözetet, a külső hőmérsékletet nem áteresztő, de belülről kifelé légáteresztő anyagú nadrágban fussunk. A felsőruházatnál a légáteresztő aláöltözet fölé hőtartó kabátot vagy pulóvert tanácsos felvenni, és ha szükséges, még egy dzsekit vagy esőkabátot is magunkra vehetünk pluszrétegként. Továbbá egy vékonyabb anyagból készült körsál és kesztyű is jó szolgálatot tehet.

Mínusz 10 fok a határ

„Edzettség kérdése, hogy mennyire ajánlatos a téli szabadtéri futás, általánosan azonban elmondható, hogy ha a hőmérséklet mínusz 10 fok alá csökken, és nem vagyunk gyakorlott futók, inkább a beltéri edzést válasszuk” – mondta a szakorvos. Ha úgy érezzük, túl hideg a belélegzett levegő, egy vékony maszkot lehet az orr és a száj elé húzni, így a torok kímélhető.

A légszennyezés hatással van az egészségünkre

A téli hónapokban egyre gyakoribb, hogy rossz a levegő minősége, főleg a nagyvárosokban. Ha a szálló por mennyisége meghaladja a határértéket, még maszkban is meggondolandó a kültéri futás, mivel a sportolás sokkal jobban igénybe veszi a tüdőt. Ha mindenképpen a szabadtéri sportot preferáljuk, érdemes elkerülni a délutáni forgalmas időszakot, valamint a forgalmas útszakaszokat.

A futás végeztével a nyújtó gyakorlatokat semmiképp sem szabad elhagyni, sőt, még intenzívebben kell végezni. A stretchinghez használható erre a célra kifejlesztett puha labda, vagy ha van rá mód, masszázzsal is lazíthatunk. A nyújtás után szintén jót tesz az izmoknak, ha kis idő elteltével veszünk egy nem túl forró fürdőt – javasolta a szakorvos.

Címlapfotó: illusztráció (Fotó: MTI/Balázs Attila)

Ezek érdekelhetnek még

2020. Július 09. 13:45, csütörtök | Helyi

Anyakönyvi hírek

Tekintsék meg portálunkon friss anyakönyvi híreinket.

2020. Július 09. 08:18, csütörtök | Helyi

Idén is lesz Kurultaj

A rendezvény célja a dicső lovasnomád elődökre való közös megemlékezés. A Magyarság legnagyobb hagyományőrző eseményére minden magyar lovas-hagyományőrzőt szeretettel várnak.

2020. Július 09. 08:06, csütörtök | Helyi

Újra kánikula várható, hétvégén azonban akár tíz fokkal is hűvösebb lehet

A következő két napban egyre melegebb levegő áramlik hazánk fölé, így pénteken már országszerte kánikula várható.

2020. Július 08. 17:06, szerda | Helyi

Egy nappal eltolódott a szúnyogirtás időpontja

A szolgáltató ezúton tájékoztatja Kiskunfélegyháza város lakosságát, hogy a szerdára tervezett szúnyogirtás a munkák torlódása miatt csütörtökön, napnyugta után lesz.