Városlista
2024. április 18, csütörtök - Andrea

Hírek

2012. Június 12. 05:00, kedd | Belföld
Forrás: MTI

Üdítő- és gyümölcslégyártók: romló versenyképesség és elbocsátások

Üdítő- és gyümölcslégyártók: romló versenyképesség és elbocsátások

Zsugorodás, romló versenyképesség és elbocsátások jellemzik az üdítő- és gyümölcslégyártást a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének tájékoztatója szerint.

Az MTI-hez hétfőn eljuttatott összegzés emlékeztet: a magyar élelmiszeripar egyik legfiatalabb és korábban dinamikusan növekvő ágazata a csökkenő kereslet és a növekvő költségek miatt 2004-2011 között összességében 11 milliárd forint veszteséget halmozott fel.
Az éves szinten 170 milliárd forint termelési értéket előállító, közvetve és közvetlenül több tízezer embernek munkát adó ágazat tavaly több száz fős elbocsátásokra kényszerült. A szakmai szervezet szerint várható, hogy az elbocsátások az idén is folytatódnak.
Ezért kérik a kormányzat támogatását ahhoz, hogy a gazdaságpolitikai döntések meghozatalánál kiemelt figyelmet kapjon az ágazat. Az esetleges törvényi változások pedig segítsék, hogy az iparág szereplői visszanyerjék munkahely megtartó képességüket és versenyképességüket a régió többi országában működő piaci szereplőkkel szemben.
Az alkoholmentes italok belföldi piaca - az ásványvizek kivételével - évek óta zsugorodik. A kedvezőtlen folyamat 2008-tól felgyorsult. Több jelentősebb gyártó, így a Bognár Szörp, és a HeyHo márka gyártója, az ELMA mára működésképtelenné vált.
A szénsavas üdítőitalok fogyasztása csaknem egy évtizede folyamatosan csökken, ma már 20 százalékkal kevesebb termék fogy, mint 2003-ban. A szénsavas üdítőitalok értékesítési nehézségeit jól mutatja, hogy 2011-ben 10 százalékkal kevesebb üdítő fogyott, mint 1995-ben.
A gyümölcslevek értékesítése 10 százalékkal esett vissza 2007-óta. Ez utóbbi trend nemzetgazdasági szempontból azért is különösen káros, mert a gyümölcslevek gyártói a magyar gyümölcsök egyik legfontosabb felvevő piacát jelentik, amely területen jelentős fejlődés is elérhető lenne - vélekedik a szövetség.
Az alkoholmentes italok piacának drasztikus zsugorodását az állami áfa-bevételek is megsínylik. 2011-ben a szénsavas üdítőitalok és a gyümölcslevek értékesítéséből befolyó áfa-bevétel 11 százalékkal, 3,5 milliárd forinttal volt kisebb, mint 2005-ben.
A Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének meggyőződése, hogy a magyar gyártók pozícióinak védelme, erősítése nemzetgazdasági érdek - olvasható a közleményben.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 18. 14:32, csütörtök | Belföld

Átadták a 33. számú főút 2x2 sávra bővített újabb szakaszát

Elkészült a 33. számú főút újabb szakasza, ezzel Debrecentől Látóképig 2x2 sávon közlekedhetnek a járművek - hangzott el az útszakasz csütörtöki átadó ünnepségén.

2024. Április 18. 14:30, csütörtök | Belföld

A kormány szerint a vendégmunkások nem fogják kiszorítani a magyarokat a magyar munkahelyekről

A vendégmunkások nem fogják kiszorítani a magyarokat a magyar munkahelyekről - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára csütörtökön a Kossuth rádió műsorában.

2024. Április 18. 14:29, csütörtök | Belföld

Magyarországon nőtt a második legnagyobb arányban a tisztán elektromos autók értékesítése márciusban

Magyarországon nőtt a második legnagyobb arányban a tisztán elektromos autók értékesítése márciusban - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) csütörtökön a Facebook oldalán közzétett bejegyzésben.

2024. Április 18. 14:27, csütörtök | Belföld

Kis és közepes vállalkozók kaphatnak teret az eMagon

Együttműködést kötött a VOSZ és az eMAG a magyar kkv-k online értékesítési csatornáinak fejlesztésére