Hírek
2012. Január 06. 07:49, péntek |
Sport
Forrás: mno.hu/MTI - Fotó: Reuters
Az FIA is „megtörné” a Red Bull hegemóniáját
Radikális változásoktól nem kell tartani: idén is négy keréken köröznek majd a srácok.
Viszont a tavalyi évhez képest egy lényeges dolog azért mégiscsak változik, mely talán módosíthatja az erőviszonyokat is: 2012-ben megszüntetik a befúvásos diffúzorok használatát. Szemezgetés az idei szabálymódosításokból.
Tavaly a Brit Nagydíjon már tiltva volt a kipufogógáz padlólemez alá történő elvezetése – mely javította a leszorítóerőt. Azonban ezt az egy versenyt leszámítva a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem tiltotta be az ilyen típusú diffúzorok használatát. Silverstone-ban egyébként Fernando Alonso nyert a két Red Bull előtt...
Sokak szerint a Red Bull brutális fölényét éppen a befúvásos diffúzoroknak köszönhette. Egészen pontosan annak, hogy Adrian Newey, az osztrák csapat főtervezője tudta leginkább kihasználni a szabályban rejlő lehetőségeket. Idén azonban kisebb játszótere lesz, ugyanis a kipufogógázokat felül fogják kivezetni, hogy ez minél kevésbé legyen hatással az autók aerodinamikájára.
A versenyzők biztonságának további növelése érdekében újabb törésteszteket vezetnek be, s amelyik csapat ezeket nem teljesíti, azok nem vehetnek részt a szezon előtti teszteken.
Az FIA maximalizálja a versenyek maximális időtartamát: 2012-től négy óránál hosszabb GP-re ne nagyon számítsunk. A tavalyi Kanadai Nagydíj az időjárási viszonyok miatt tovább tartott, mint négy óra, ugyanis korábban nem volt szabályozva a versenyek hossza.
Módosítják a biztonsági autós fázisokat is: mielőtt a safety car visszatérne a boxba, a lekörözött autók visszavehetik a körüket, ezzel tiszta pályát biztosítva a vezető pozíciókért küzdőknek. Ezt a szabályt egyébként 2009-ben törölték el – úgy fest, feleslegesen.
Korábban sok kritika érte az F1-et azért, mert kevés az előzés. A tavalyi szabálymódosításoknak köszönhetően a sportág történetében 2011-ben volt a legtöbb előzés. Ez nagyban köszönhető az állítható hátsó szárnyaknak (DRS), melyet épp tavaly vezettek be. Bár sokak szerint ez is csak akkor működött megfelelően, ha a két kocsi között már eleve megvolt a megfelelő sebességkülönbség – mely ha nincs, a DRS is kevés. Mindenesetre az eredmények a szabályt igazolták.
Ezt az előzési majmolást igyekszik követni egy újabb szabály, mely szerint a védekező versenyző nem mehet vissza az ideális ívre, ha már egyszer pozícióvédés céljából elmozdult róla. Ez ugye az „egy irányváltás” szabályt módosítja, s alkalmazása egyelőre képlékeny – mert ugye a kanyarokat be kell vennie a védekező félnek is...
Az idei szezontól ismét lehet tesztelni az idény közben is: háromnapos bulit iktatnak majd be a versenynaptárba, s a helyszín feltehetően a Ferrari mugellói tesztpályája lehet. Szintén „tesztes dolog”: már az első edzésnapon használhatják összes abroncsot a pilóták, melyeket a gumiszállító a teljes versenyhétvégére bocsátott számukra. Eddig ugyanis csak három szett volt engedélyezve.
Végül essen szó a versenygépek „szívéről” is, a motorról. Idén és jövőre is marad a V8-as, 2,4 literes benzintemető, de egy-két csapat már meg is kezdte a 2014-es motorjának fejlesztését. Ugyanis két év múlva a további költségcsökkentés jegyében ismét lejjebb vesznek a hengerűrtartalomból: jöhetnek az 1,6-os V6-osok.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Április 19. 07:24, péntek | Sport
Bukaresti tenisztorna - Fucsovics legyőzte a második kiemeltet, és negyeddöntős
Fucsovics Márton bravúros győzelemmel bejutott a negyeddöntőbe az 579 ezer euró összdíjazású, bukaresti salakpályás férfi tenisztornán.
2024. Április 17. 17:22, szerda | Sport
Párizs 2024 - Száz nappal a rajt előtt már 150 kvótája van Magyarországnak
Már százötven kvótája van a magyar csapatnak, mely összességében közel kétszáz fős lehet
2024. Április 16. 21:49, kedd | Sport
Csak századmásodpercekre az első helytől
Gender Tamás Junior 2024. 04. 10-13. között Franciaországban, Champions of the Future (RGMMC) bajnokság keretein belül, Val d\'Argenton-ban a Circuit de karting du Val d\'Argenton-on versenyzett.
2024. Április 16. 10:14, kedd | Sport
Bronzérem az Euro Trophy-n
Beszélgetés a nem kicsit boldog Szabó Bende gokartversenyzővel az Euro Trophy után.