Városlista
2019. június 18, kedd - Levente

Hírek

2019. Június 11. 15:21, kedd | Helyi
Forrás: vezess.hu

10 érdekesség a Clark Ádám úszódaruról

10 érdekesség a Clark Ádám úszódaruról

Bemutatjuk az úszódarut, amely a nemrég tragikus körülmények között elsüllyedt Hableány turistahajó felszínre emelését végezte.

Talán még soha nem kapott ekkora figyelmet a hazai Clark Ádám úszódaru, mint az utóbbi napokban, amikor is a 200 tonna teherbírású daruval emelték ki az elsüllyedt Hableány turistahajót a Duna budapesti szakaszán.

A Clark Ádám névre keresztelt monstrum főképp hidak építésénél használatos önjáró úszódaru, melyet 1980-ban épített a Magyar Hajó- és Darugyár Angyalföldi Gyáregysége. Az úszódarut eredetileg a budapesti Árpád híd építéséhez tervezték.

Teherbírása 200 tonna, ezzel Európa egyik legnagyobb úszódaruja.

Az úszódarut két darab, egyenként 520 lóerős dízelmotor hajtja, üzemanyagtartálya 60 ezer literes, ami 200 munkaórára elegendő. A két Scania DS 14 motort gumibakokra szerelték, emiatt mondhatni elég halkan üzemelnek.

A két motorhoz két külön kormány tartozik, de a második kormányra általában csak a megállásnál, illetve zátonyon való fennakadásnál van szükség. A Clark Ádám végsebessége 16–17 km/óra.

Az emeléshez szükséges ellensúlyt a hajótest végén lévő ballaszttartályok megtöltésével lehet szabályozni. A széleken két 60 köbméteres, középen egy 80 köbméteres víztartály található.

Az eredetileg 100 tonnásra tervezett úszódarut az 1980-as években átépítették 120 tonna teherbírásra, majd ezt 1997-ben 150 tonna emelték, aztán szűk tíz év után, 2006-ban 200 tonna teherbírásúra építették át.

A hajó közel 100 millió forintos költségből épült meg és 1980 október 21-én bocsátották vízre.

A Clark Ádám daru az Árpád híd építéséhez tervezett modell második példánya, ugyanis az első, még nem befejezett példányát,1980 februárjában eladták Szíriának.

Az Árpád híd bővítését követően számos magyarországi és külföldi híd építésénél használták, többek között a Pentele hídnál (Kisapostag és Dunavecse között) és a Megyeri hídnál is.

1982-ben, az Árpád híd építése közben a Dunába esett egy teherautó és ennek a kiemeléshez is a Clark Ádámot használták. 1998-ban pedig egy ukrán pakura szállító uszály kiemelésénél is főszerepet vállalt az Újpesti-öbölben.

(Fotók forrása: MTI)

Címkék: Clark Ádám

Ezek érdekelhetnek még

2019. Június 17. 16:08, hétfő | Helyi

Kiskunfélegyházi Aratófesztivál és XV. Kézi-aratóverseny Haleszban

Kiskunfélegyháza Város Önkormányzata és a Haleszi Gazdakör tisztelettel és szeretettel vár minden érdeklődőt 2019. július 6-án, szombaton a Kiskunfélegyházi Aratófesztivál és XV. Kézi-aratóversenyre.

2019. Június 17. 13:10, hétfő | Helyi

XIII. Kakasfőző Verseny Selymesben

2019. június 22-én, szombaton a Selymesért Egyesület Közösségi Házában a VII. dűlőben (Vasútállomásnál) 12 órakor tűzgyújtással kezdődik a főzőverseny.

2019. Június 17. 11:13, hétfő | Helyi

Nyári diákmunka program indul az Önkormányzatnál

„Nyári diákmunka 2019” elnevezéssel országos munkaerő-piaci program indul.

2019. Június 17. 10:54, hétfő | Helyi

Július 2-án szünetel az ügyfélfogadás

A Kiskunfélegyházi Járási Hivatal Kormányablak Osztálya értesíti a Tisztelt Lakosságot, hogy 2019. július 2-án, kedden karbantartás miatt szünetel az ügyfélfogadás a Kiskunfélegyházi Kormányablakban.