Városlista
2024. április 16, kedd - Csongor

Hírek

2016. Augusztus 29. 09:03, hétfő | Helyi
Forrás: hirado.hu

Szórjuk a pénzt prémium üzemanyagra?

Szórjuk a pénzt prémium üzemanyagra?

Egy felmérés szerint az autósok 80 százalékának éppen olyan fontos az üzemanyag minősége, mint az ára.

De van-e összefüggés valójában a kettő között? Hitek, tévhitek egyaránt közszájon forognak arról, hogy valóban gyorsabb és jobb műszaki állapotú lesz-e az autó, ha prémium üzemanyaggal tankolunk.

A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint az év első hat hónapjában 36,9 százalékkal több prémium benzint és 42,7 százalékkal több prémium gázolajat értékesítettek Magyarországon, mint 2015 első félében.

Ha prémium üzemanyagot tankolunk, érezhetően megváltozhatnak az autó menettulajdonságai, de az ilyen – pl. a 95-ös oktánszámot meghaladó – benzineknél nem biztos, hogy az öregebb autók meghálálják a többletkiadást – hívta fel rá a figyelmet egy lapinterjúban Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.

Kinek éri meg?

A prémium benzin ugyan nem károsítja a régi motorokat, viszont a literenként akár 50 forinttal is drágább tankolás hatása jóval kevésbé érezhető, mint a modern járműveknél – tette hozzá.

Dr. Hancsók Jenő egyetemi tanár, a Pannon Egyetem Vegyészmérnöki és Folyamatmérnöki Intézet Mol Ásványolaj- és Széntechnológiai Intézeti Tanszékének vezetője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában arra hívta fel a figyelmet, hogy ha egy üzemanyag nevében szerepel a „prémium” kitétel, az a minőséget is tükrözi.

Zách Dániel, a totalcar.hu újságíró-szerkesztője szerint a prémium benzin kicsit pszichológiai kérdés, de – tette hozzá – az autóipari technológiák változása miatt már olyan benzinmotoros autók is sűrűn járnak az útjainkon, amelyeknek a maximális névleges teljesítményét a 95-nél magasabb oktánszámú benzinnel nyerhetjük csak ki.

Az apró betűs rész

„Ártani biztosan nem árt a motornak, de csodát azért nem várnék attól, ha mondjuk a 95-ös benzinre tervezett autót 100-assal tankoljuk meg” – mondta a műsorban a szakértő, hozzátéve: a kúttársaságok a prémium üzemanyagaikkal kapcsolatban teljesítmény- és motorélettartam-növekedést és fogyasztáscsökkenést ígérnek, de a részletesebb tájékoztatóban – amit nem nagyon szoktunk elolvasni – azt is leírják, hogy ezeket a paramétereket modern, úgynevezett közvetlen benzinbefecskendezésű motorral, laboratóriumi körülmények között állapították meg.

A felsorolt paramétereket azonban a benzinen kívül még nagyon sok minden befolyásolja a valóságban egy utcán közlekedő autó esetében, például a használat módja, a motor kora és állapota, valamint a vezetési stílus is – hívta fel rá a figyelmet.

Fontos az ár, de a minőség is

A 74 magyarországi Lukoil-töltőállomást üzemeltető Normbenz Magyarország megbízásából készült korábbi felmérés szerint az üzemanyag minősége és ára egyaránt első helyen befolyásolja az autósokat, amikor arról döntenek, hol tankoljanak: 80 százalékuk azt a kúthálózatot választja, ahol a legjobb minőséget kapja a pénzéért.

A 95-ös az 95-ös

Grád Ottó a már idézett interjúban ugyanakkor elmondta: a legtöbb nagyvállalat a saját maga által kiválasztott, az üzemanyag tulajdonságait javító adalékokkal ellátott termékeket forgalmaz. A finomítókból már az adott forgalmazó által megrendelt adalékokkal kevert termékeket fejtik át a tartálykocsikba.

Benzinekhez és gázolajokhoz is adnak hatásfokjavító, a motor működését kedvezőbbé tevő adalékokat, de olyan kis mennyiségben, hogy azzal a szabványos kategóriából nem léptetik ki az üzemanyagot. Tehát minimális különbségekkel, de a 95-ös 95-ös marad az egyes társaságok kútjain – tette hozzá.

Százhalombatta, Schwechat, Pozsony

Az üzemanyag-vásárlók zömének alapvetően az a fontos, hogy a 95-ös benzin valóban megfeleljen a szabványnak. Vagyis általában ebben a reményben és olyan kúthálózatoknál tankolnak, amelyek vélhetően nem „valahonnan” származó benzint, „valamilyen” tisztaságú tartályból szivattyúznak az autóba – mondta a Napközben adásában Zách Dániel.

Közismert, hogy a hazai piac 65-70 százalékát a Mol százhalombattai finomítójából kikerülő üzemanyagokkal látják el. A maradék egyharmadnak több mint a fele az OMV schwe­chati és a szintén Mol-érdekeltségű pozsonyi Slovnaft finomítóból érkezik.

Csak egy kis hányad kerül az országba cseh vagy lengyel finomítókból, esetleg Szlovéniából, tengeri kereskedelemből származó forrásokból. A társaságok alapvetően azokból az üzemekből rendelnek, amelyekben érdekeltségük van, így például Lukoil jórészt Romániából szerzi be az üzemanyagot – mondta Grád Ottó.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 16. 17:27, kedd | Helyi

Dobogós eredmény országos angol versenyen

Kiemelkedő eredményeket értek el a mórások a HEBE Kft. angol nyelvű országos egyfordulós levelezős egyéni és csapatversenyén.

2024. Április 16. 16:36, kedd | Helyi

Összeütközött két gépkocsi az 5-ös főúton

Kiskunfélegyháza határában akadályozza a forgalmat a baleset.

2024. Április 16. 12:38, kedd | Helyi

Nemzetközi zongoraversenyen bizonyítottak

Elek Janka és Elek János négykezes formációját Kiemelt Arany fokozattal díjazták.

2024. Április 16. 09:26, kedd | Helyi

Hidegfront vet véget az áprilisi nyárnak

Hidegfront vet véget az áprilisi nyárnak: beborul az ég, és többfelé kell esőre, akár zivatarra is készülni.