Városlista
2018. október 20, szombat - Vendel

Blog | Egészséges táplálkozás

2014. Május 22. 14:34, csütörtök

A málna

A málna

A legenda szerint az Olümposzi istenek kedvelt csemegéje.

Latin neve: Rubus idaeus

A századokon át tartó nemesítésnek köszönhetően ez az ízletes gyümölcs mai formájában a legínyencebbek igényeit is kielégíti, ám szedése sok figyelmet és kézi munkaerőt igényel, hiszen sérülékeny és érzékeny, ami az árában is megmutatkozik: a málna manapság is viszonylag drága, s az év csak egy meghatározott (rövid) időszakában kapható.

Mikor érik a termés?
Az eperhez hasonlatosan a málnát is többször szüretelhetjük: először júniusban, majd a másodvirágzás során egészen október elejéig, az első fagyok megjelenéséig.

Hogyan válasszunk?
Soha ne hagyjuk, hogy a málna színe befolyásolja döntésünket, ugyanis ennek a gyümölcsnek a színe a halványabb rózsaszíntől egészen a bíborvörösig számos árnyalatot ölthet. A málnán szemmel látható, ha nem friss, hiszen megtöpped, de a biztonság kedvéért - ha tehetjük - ellenőrizzük, vajon az átlátszó műanyag doboz alján lévő gyümölcsök is egészségesek-e. Vásárlás után ügyeljünk arra, nehogy megtörjön a gyümölcs, ezért mindig a többi áru fölé tegyük, és figyelmesen szállítsuk!

Tárolása
A századokon át tartó nemesítésnek köszönhetően ez az ízletes gyümölcs mai formájában a legínyencebbek igényeit is kielégíti, ám szedése sok figyelmet és kézi munkaerőt igényel, hiszen sérülékeny és érzékeny, ami az árában is megmutatkozik: a málna manapság is viszonylag drága, s az év csak egy meghatározott (rövid) időszakában kapható.

Tartósítása
Ha málnát szeretnék lefagyasztani, először tálcára téve tegyük a mélyhűtőbe, majd ha már megfagytak a gyümölcsök, akkor porciózzuk tasakokba. Így "gurulós" marad a málnánk.

Élelmezési ismeretek
A málna apró, illatos, érzékeny bogyói csodás ízvilágukkal varázsolnak el minket, de ne feledjük: ez a csodás gyümölcs összetételénél fogva is valódi érték! 100 gramm málna mindössze 38 kalóriát rejt magában, nem csoda tehát, ha a tavaszi fogyókúrák igazi sztárja. Ásványi anyagokban, elsősorban magnéziumban, kalciumban és vasban azonban annál gazdagabb, mi több, C-vitamin-tartalma sem elhanyagolható, 100 grammban 25 mg található ebből az értékes vitaminból. Sok benne a rost (100 grammban közel 7 g), ezért székrekedés esetén bevehetjük fegyvertárunkba. Ha azonban emésztési nehézségekkel küzdünk, érdemesebb a málnát „magjaitól” megfosztott állapotában, szitán áttörve fogyasztani. Régebbi időkben a málnának tonizáló és erősítő erényeket tulajdonítottak, a XVI. században például szervezetet erősítő hatása miatt tanácsolták a málnaszirup fogyasztását. Szintén a málnát javasolták mindazoknak, akiknek a gyomrában nem marad meg az étel, s hányástól szenvednek. A „málnás borecetszirupot” hagyományosan gargarizálásra használták torokgyulladás kezelésére. Ma a málnából elsősorban ízesítési céllal levet és szirupot készítenek.

Véleményed van? Szólj hozzá!

További bejegyzések a blogban

2014. Április 17. 14:16, csütörtök | Egészséges táplálkozás

A kókuszdió

A kókuszdió a kókuszpálma termésének a magja. A kókuszpálmák akár 18-30 méteresre is megnőnek. Miután leszedik a termését, a héját eltávolítják, így hozzánk már csak a barna színű, kemény héjú, szőrös csemege jut el.

2014. Március 06. 15:35, csütörtök | Egészséges táplálkozás

Az ananász

Ősi termőterületein valódi csodagyümölcsként falatozták az ananászt jóval megelőzve Európába való megérkezését. Zamatos íze nemcsak ízlelőbimbóinkat kényezteti, hanem tisztító, szépítő, egészségőrző hatású is.

2014. Február 07. 12:41, péntek | Egészséges táplálkozás

A csicsóka

A csicsóka fontos diabetikus alapanyag lehet, íze is hasonlít a burgonyáéhoz, de annál jóval édesebb. Cukorbetegek számára ideális táplálék.